Vedtægter
§ 1.
Foreningens navn er Fotoklubben Slagskygger.dk og foreningen er hjemmehørende i Holbæk Kommune.
§ 2.
Foreningens formål er at hjælpe og støtte medlemmerne i fotografisk henseende, dels ved at afholde klubmøder og evt. med undervisning og foredrag.
Desuden ved fototure, billedkonkurrence, saglig kritik, og ved at søge at skabe et godt venskabeligt samvær, således at medlemmerne også indbyrdes kan støtte og hjælpe hinanden med råd og vejledning.
§ 3.
Som medlem af foreningen kan optages enhver uberygtet person, der vil overholde denne vedtægtsbestemmelse, og som ikke er i restance i andre foreninger.
§ 4.
For medlemskab i foreningen betales et årlig kontingent, hvis størrelse fastsættes af hver ordinær generalforsamling efter indstilling af bestyrelsen. Pt. 550 kr. pr. år.
Ved medlemskab fra samme husstand betaler 1. medlem fuldt kontingent, og efterfølgende medlemmer betaler ½ kontingent.
Kontingentet betales forud med forfald hvert år den 31. august.
§ 5.
Udmeldelse af foreningen skal finde sted inden 1. januar eller 1. juli.
§ 6.
Et medlem, der er i restance, har ingen stemmeret i foreningens anliggende. Ved to måneders restance ophører medlemskabet.
§ 7.
Bestyrelsen kan ekskludere et medlem. En eksklusion skal meddeles skriftlig til medlemmet.
Samtidig med eksklusionen, skal den ekskluderede gøres bekendt med, at eksklusionen behandles på førstkommende generalforsamling, hvor vedkommende har adgang og taleret for at kunne anke sagen.
§ 8.
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert års februar måned med følgende dagsorden:
1. Valg af dirigent
2. Formandens beretning
3. Forelæggelse af revideret regnskab
4. Fastsættelse af kontingent satser
5. Indkomne forslag
6. Valg af bestyrelse og suppleanter
7. Valg af revisor og suppleant
8. Eventuelt
Indkaldelse til generalforsamlingen sker skriftlig eller pr. mail til medlemmerne med mindst 14 dages varsel.
Forslag, der ønskes behandlet under punkt 5, skal være formanden i hænde senest 3 dage før generalforsamlingen.
§ 9.
For vedtægtsændringer kræves, at mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.
I alle øvrige tilfælde, er almindelig stemmeflertal afgørende ved afstemninger.
§ 10.
Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når mindst 1 /4 af de stemmeberettigede medlemmer skriftlig stiller motiveret begæring herom til formanden.
§ 11.
Bestyrelsen består af 4 medlemmer samt suppleanter og varetager foreningens formelle og administrative opgaver.
Bestyrelsen fordeler selv alle poster inklusive formand og kasserer.
Bestyrelsesmedlemmer er på valg efter 2 år.
Bestyrelsessuppleanter er ligesom revisor og revisorsuppleanter på valg hvert år.
Bestyrelsen konstituerer sig selv senest 14 dage efter generalforsamlingen.
Valgbare til posterne er alle aktive medlemmer, der er fyldt 18 år og har stemmeret.
Bestyrelsen varetager foreningens daglige ledelse under ansvar for generalforsamlingen.
Bestyrelsen skal føre forhandlingsprotokol.
Bestyrelsesarbejdet er ulønnet.
§ 12.
Bestyrelsens sammensætning og rolle:
Disse opgaver inkluderer:
· Økonomisk styring og budgettering.
· Håndtering af formelle krav i forhold til kommunen, bookning af lokaler mm.
· At danne og støtte op om arbejdsgrupper og hjælpe med at koordinere aktiviteter efter behov.
· At være med til at styrke fokus på fotografi og på det sociale i klubben.
Formanden repræsenterer foreningen officielt udadtil, som lovgivningen kræver. Formandens ansvar og arbejdsbyrde er dog ligeligt fordelt med de øvrige bestyrelsesmedlemmer, og beslutninger træffes i fællesskab.
Alt foregår i fællesskab, så ingen står med en større byrde end andre.
Det er ikke formandens eller bestyrelsens opgave at planlægge klubaftner eller evt. andre aktiviteter.
Denne planlægning foretages af arbejdsgrupper.
Bestyrelsen kan dog planlægge supplerende aktiviteter.
§13.
Arbejdsgrupper:
Foreningens medlemmer organiseres i arbejdsgrupper, som på skift planlægger klubaftener og evt. andre aktiviteter.
Medlemmer skal være villige til at deltage i arbejdsgruppernes arbejde i en periode.
Arbejdsgrupperne har ansvar for at udarbejde og offentliggøre aktivitetsplaner mindst 3 måneder i forvejen.
Arbejdsgrupperne er selv ”tovholdere” på de enkelte klubaftner/aktiviteter.
Udvalg:
Der nedsættes et udvalg, der håndterer:
· Indsendelse af billeder til konkurrencer.
· At holde foreningens hjemmeside og sociale medier opdateret.
· Både medlemmer uden og indenfor bestyrelsen kan deltage i udvalget.
§ 14.
Foreningens regnskab følger kalenderåret.
Foreningens regnskab skal føres efter god regnskabsmæssigt skik.
Årsregnskabet skal fremsendes skriftlig og med revisorens påtegning sammen med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling.
Betalingen af kontingent skal registreres på en sådan måde, at registreringen samtidig kan fungere som medlemskartotek.
§ 15.
Foreningen kan ikke opløses så længe mindst 5 medlemmer ønsker at fortsætte den.
Opløses foreningen, tilfalder dens aktiver almennyttige eller velgørende formål.
§ 16.
Denne vedtægt vil til enhver tid være underlagt "Lov om Folkeoplysningen".
Vedtægterne er vedtaget på generalforsamlingen, den …….
Vedtægterne er underskrevet af: